Tuesday 16 October 2012

--ReMaJa DaN KeHiDuPaN---

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh serta berpesan dengan kebenaran dan berpesan dengan kesabaran". (Surah Al-Asr: ayat 1-3)

    sebagai satu perkongsian dan pengalaman..jika diperhati..kemana agaknya hala tuju remaja pada hari ini..seolah-olah dunia ini kekal abadi.kerana kelalaian dari mengingati Allah dan hari akhirat..usah pergi jauh..cuba kita lihat dalam kontek seorang mahasiswa , dalam lingkungan umur 20-24 tahun.masih ramai lagi yang memperlekehkan soal ibadat dan hukum agama ..walaupun dalam masa yang sama ,hari menghitung hari mempelajarinya..apa sebab semua ini berlaku..antaranya adalah tiada KEBERKATAN dalam menuntut ilmu..
    apa yang perlu difahami bahawa cahaya Allah itu tidak akan bercampur bersama kekotoran ,yakni maksiat..jika diperhati..mahasiswa hari ini..kurang menekankan ilmu dalam bidang agama.seperti tauhid,feqah,akidah dan lainnya..di sebabkan oleh demikian.tiada asas2 tersebut untuk membawa diri di zaman yang gondak gulana sekarang....ramai yang pakar dalam ilmu dunia,tapi sebahagian sahaja yang mahir dalam ilmu agama..jadi,inilah yang merungsingkan kita,dengan pelbagai masaalah,COUPLE,MEROKOK,TIDAK SOLAT, dan sebagainya.tidak logik sebenarnya ,seorang mahasiswa yang diberi akal fikiran yang cerdik olehAllah,melakukan demikian..
    pertama..ADALAH disebabkan NAFSU itu sendiri.setiap manusia tidak dapat lari dari elemen yang dinamakan nafsu..tetapi.kita sendiri yang mengawal nya.yang berlaku itu adalah kerana nafsu yang mengawal kita,bukan kita yang mengawalnya.masaalah bercinta,couple..cukup MERBAHAYA ..berapa ramai mahasiswa yang melakukan hubungan haram,dating,bergayut..sedangkan mereka tahu semua itu adalah satu dosa disisi islam,telah termaktub di dalam kitab Allah..tapi..kenapa???adakah kurang ILMU AGAMA??atau BUAT TAK FAHAM?? 
   kedua,di sebabkan oleh rakan..mana mungkin sesorang itu tidak akan terkena percikan sifat seorang rakan karib jika selalu bersama nya..jika bersahabat dengan sahabat yang soleh..yang mengajak kepada kebaikan ,so,itu lah yang akan diikuti.tapi.bila mana bersahabat dengan seorang yang mencuri,tidak menghormati guru.,akan begitu juga jadinya,,
   berapa ramai remaja yang bvetul-betul istiqamah dalam SOLAT JEMAAH??berapa ramai yang selalu bersama dalam MAJLIS ILMU???berapa ramai REMAJA yang berusaha mencari ILMU AGAMA??

Dari Ibnu Abbas RA, katanya: Pada suatu hari aku berada dibelakang Rasulullah SAW (boncengan), lalu baginda bersabda: Wahai anak, peliharalah Allah nescaya (Dia) akan memelihara kamu, peliharalah Allah nescaya (Dia) akan berada dihadapan kamu, dan jika engkau memohon maka memohonlah kepada Allah, dan jika engkau meminta pertolongan maka mintalah pertolongan kepada Allah, dan ketahuilah bahawa sekiranya umat berkumpul (bersepakat) untuk memberikan suatu manfaat kepadamu, nescaya mereka tidak akan mampu berbuat demikian melainkan dengan sesuatu yang telah ditetapkan (ditakdirkan) oleh Allah, dan sekiranya umat berkumpul (bersepakat) untuk mendatangkan bencana keatas kamu, nescaya mereka tidak akan mampu berbuat demikian melainkan dengan sesuatu yang telah ditetapkan (ditakdirkan) oleh Allah. Dan telah diangkat segala pena dan telah kering segala buku.

(Hadis Hasan Sahih Riwayat Iman Tarmidzi) 

"KITA SEMAKIN HARI SEMAKIN JAUH..JANGAN JADIKAN KEHIDUPAN KITA SIA-SIA WALAU SESAAT..SAHABAT SEPERJUANGAN MARI SAMA-SAMA MEMPERBETULKAN DIRI DAN SAHABAT2 YANG LAIN DAN BERUSAHA MENGINGATI  ALLAH setiap detik NAFAS KITA,,"wassalam..

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Pages

Blogger news

Powered by Calendar Labs

Blogger templates

Pages - Menu

Tinggalkan pesanan anda =)