Wednesday 17 October 2012

CiNtA tEmAn Vs cInTA GirLfRiEnD

“Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya.” (Hadis riwayat al-Hakim)

Indahnya berukhuwah kerana Allah..cinta kita yang utama adalah cinta Allah dan RasulNya..disana terdapat cinta kerana Allah..iaitu sahabat..apa ytang dimaksudkan CINTA SAHABAT kerana Allah?

   ERTI cinta kita kepada sahabat adalah dengan mengajak kepada kebaikan dan nasihat dalam mencegah kemaksiatan..begitu juga cinta sahabat kita terhadap kita.nilai lah ,sejauh mana sahabt kita yang selama ini kita bersama nya,mengajar dan mengajak kiota kepada kebaikan..jika itu tiada ,,ertinya kita tersilap dalam memilih sahabat yang terbaik di dunia dan lebih-lebih lagi di akhirat kelak..

   zaman sekarang ,banyak perkara yang terbalik perbuatanya..adakah benar,dahulukan MAKWE,PAKWE daripada sahabat terdekat.;sebagai contoh..seorang sahabat mempelawa untuk sama-sama hadir ke majlis ilmu..akan tetapi,kita menolak hanya kerana teman couple kita mengajar untuk keluar dan bersiar-siar..

    adakah kita sudah mempunyai hubungan yang halal dengannya??adakah jatuh tanggungjawab kita terhadapnya??TIDAK!malahan di akhirat nanti dia juga lah yang akan bangkitkan kesalahan2 yang pernah dilakukan terhadapnya di dunia sebelum ini..nauzubillh..bertaubatlah sahabat tercinta dari tergoda dengan lamaran CINTA ilusi dunia. ana percaya 8 daripada 10 sahabat2 kita kecundang dalam SANGKAR CINTA..apa tindakan kita??beranikah kita menegurnya??atau membiarkan nya saja??atau turut sama MENYOKONGNYA??.
    .ini adalah satu masaalah dalam bersahabat,apa yang kita suka,kita ikut ,,apa yang kebaikan kita support..tapi silapnya..apabila sahabat melakukan kemungkarang.tidak ada sesiapa berani membuka mulut untuk menasihatinya..Astarfirullah..BERILAH KEKUATAN KEPADA KAMI..=)

“Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.”

WASSSALAM...

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Pages

Blogger news

Powered by Calendar Labs

Blogger templates

Pages - Menu

Tinggalkan pesanan anda =)