Friday 12 October 2012

"aNa TeRiMa DeNgAn hATi iKhLaS KeRaNa ALLAH" siri 2


Allhamdullah..

   dari hari ke hari,berjalan seperti yang dirancang..tapi kita perlu ingat,rezeki tidak akan datang tanpa usaha..ujian Allah tetap ada..pada mulanya..ana menyangka umi (ibu adawiyyah) terus memberi "lampu hijau" untuk meneruskan hasrat kami..satu pagi,adawiyyah memberitahu bahawa "umi kata nak anak2nya belajar dan bekerja dulu dan balas jaga ibu n ayah..kemudian barulah boleh membina rumahtangga".tersentak dan sedih..hibanya rasa hati..kecewa,kerana apa yang yang disangka sebelum ini tidak menjadi realiti..dengan membalas"takpa ana redho,mungkin ada hikmahnya"

    tapi..ana tahu ..dan percaya BIJAKNYA aturan Allah.Allah tidak akan memberi ujian keatas seseorang diluar kemampuannya..memikirkan keadaan yang terjadi sekarang dalam dunia penuh fitnah.kami sama2 berbincang dalam memikirkan bagaimana untuk memberi kefahaman kepada umi tentang pentingnya ikatan HALAL itu..Allahuakbar..hari semakin hari..ujian bertambah..dunia sekarang penuh fitnah.sehinggan suatu hari mesej diterima "assalamualaikum.anta,ana mintak maaf sangat2.ana fikir,semua ni ujian dri Allah.kita berhenti berhubung,kita serahkan semuanya pada Allah"..ana terdiam..terus membalas"insyallh..apa yang baik bagi enti..buatlah.moga2 ana kebaikan disebaliknya,wslam"
      pada suatu malam,ana bersama-sama sahabat menthalaah(mendalami) kitab agama di surau sekitar daerah k.terengganu.dalam kuliah tersebut.ustz menceritakan tentang hukum wajib,harus,haram berkahwin dan masaalah sosial remaja..Ya Allah..berapa banyak dosa yang dilakukan sebelum ini.
       Nabi s.a.w. bersabda: "Wahai Ali! Jangan engkau ikuti pandangan pertama dengan pandangan kedua. Sesungguhnya milikmu adalah yang pertama dan yang kedua bukan milikmu."
(Riwayat Ahmad)
     bukan mudah untuk seorang lelaki yang bergelar manusia normal menjaga pandangan masing2 daripada melihat perempuan yang boleh dinikahinya...Astarfirullah..bagaimana caranya untuk aku menjaga pandangan??
              Salah seorang orang soleh pernah ditanya: Bagaimana caranya saya nak menundukkan pandangan? Beliau berkata: Caranya ialah dengan engkau mengetahui bahawa pandangan Allah kepada engkau lebih cepat daripada pandangan engkau kepada apa yang dipandang.     
          okey!!mungkin ini boleh dicegah .kerana dalam suasana dan bi'ah maahad yang tidak bercampur perempuan dan lelaki melainkan yang nampak perempuan yang memakai jubah.dan jilbab yang labuh.dan hidup dengan biah penghafal2 Al-quran..tapi bagaimana dengan SOAL HATI..KASIH SAYANG??
   sehinggakan Nabi Muhammad pernah menyebut dengan soal hati.iaitu penyakit hati..NAUZUBILLAH..semua manusia tidak dapat lari dari perasaan cinta dan kasih sayang.bohong jika ada yang berkata"saya ada kekasih,pakwe,tapi tidak pernah berhubung,mesej pun tidak.tapi saya sayang dia". kami terfikir sampai..sampai bila kita nak macam ni(tidak ada apa-apa ikatan)
           selang beberapa bulan.Alhamdulih.Adawiyyah telah khatam hafazanya.dengan usha yang kuat dengan tangisan yang banyak.dan pada waktu itu ana dalam proses menghafal juz 26..yaAllah..betapa sukarnya.bagaimana mungkin NURR (cahaya quran) nak masuk ke dalam ingatan jika bercampur dengan maksiat kepada Allah..satu mesej dihantar kepada Adawiyah"asslmulaikum,ana cuma nak enti doakan ana kuat semangat dalam hafazan,dan enti perlu tahu takda istilah couple dalam hidup ana,mintak lembutkan hati keluarga .enti bacalah اللهم انت ربي لا اله الا انت عليك توكلت وانت رب العرش العظيم ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم...wslm"
             
Alhamdullh..kami sama2 menamatkan pengajian kami dengan membawa sijil Stam,muet,shahadah tahfiz..kemudian ..kami diterima mengajar di mahad darul quran rusila(maahad tuan guru haji abdul hadi awang) sebagai guru tahfiz..rezeki di murahkan oleh Allah..
            satu hari Adawiyyah meminta supaya ana datang kerumahnya untuk meminang..terkejut dan bahagia . .mungkin ini satu petanda Allah tolong dalam usaha mendapatkan ikatan yang halal..ana balik ke rumah dan mengajak ibu ke rumahnya.Allhamdullh..dapat support darei ibu tercinta..ibu yang kuat tarbiyyahnya dan juga kuat dalam mentarbiyyah anak2nya..ibu memahami kehendak anaknya .dengan bermatlamat menjauhi anak2nya daripada mendekatkan diri ke alam sosial..dengan berbekalkan KEREPOK LEKOR..kami pergi dengan sebuah kereta .untuk membincangkan dan minta persetujuan dari umi adawiyyah.Allahamdullh..tarikh yang dirancang 24 julai..untuk majlis pertunangan..kami tanggal 24 julai terikatlah kami dengan ikatan kecil ..moga-moga ini menjadi satu titik tolak dalam mencapai ikatan yang halal..bak kata orang.apabila bertunang INSYALLH .tak lama dah nak kahwin..=)..

insyallah akan bersambung.dengan pengalaman ujian dalam menempuh khwin ketika usia muda dan bagaimana Allah menolong hambanya dalam usaha mencapai redho NYA.=)..

           

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Pages

Blogger news

Powered by Calendar Labs

Blogger templates

Pages - Menu

Tinggalkan pesanan anda =)