Wednesday, 27 March 2013

MAHAsiswa CeLiK terHaDAp keZOLIMAN KERAjaan

      CELIK....bukan bererti membuka kelopak mata daripada tidur, atau orang yang tidak buta dari fizikalnya..tetapi celik disini dengan maksud mahasiswa atau remaja yang SEDAR akan apa yang berlaku sekarang di negara malaysia ku teeercinta.

    


      pejam celik,pejam celik.. pemerintahan kerajaan yang zalim akan terkubur..golongan remaja @ mahasiwa adalah target utama kerajaan dalam menjalankan helah bagi mengekalkan pemerintahan. dengan berlakunya masaalah dan pelbagai kontroversi di IPTa &IPTS yang melibatkan beberapa isu sensitiv khursusnya politik, mahasiswa yang berjiwa teguh dan mempunyai pandangan yang cerah dengan isu-isu semasa,telah BANGKIT..dalam mempertahankan hak-hak mereka.   

parok2.

                 1.  saya percaya,dengan kuasa remaja pada usia ini dapat menumbangkan kerajaan yang zolim .dengan adanya penubuhanROYALTI ,A.B.U, KBUTV3,dan ngo2 yang lain menyokong semangat mahasiswa dalam memperjuangkan hak mereka. saya kagum di atas keberanian KS Bawani, mahasiswa Universiti Utara Malaysia (UUM) yang menuntut hak golongan itu untuk mendapatkan pendidikan percuma dari pihak pemerintah .mahasiswa bukan kelompok yang boleh dibodohkan sesuka hati oleh mana-mana pihak.

“Mahasiswa bukan alat untuk diguna dan diperbodohkan! ‘Salute’ dengan keberanian menjelaskan fakta! Viva mahasiswa Malaysia!,” Anwar dalam facebooknya.  


              2. isu kalimah Allah.. golongan mahasiswa yang CELIK dapat menilai sejauh mana fitnah yang berlaku keatas Tuan Guru HJ Abd Hadi Awang itu adalah satu sandiwara kerajaan. dengan ilmu yang pelajari oleh mahasiwa-mahasiwa dalam pelbagai bidang,khursusnya bidang agama ,mereka sendiri sudah dapat menilai pihak mana yang benar dan pihak yang melakukan kezoliman.                             

             3. konkongan pihak atasan universiti dalam meluluskan program. ini juga membuktikan kebodohan sesetengan pihak yang menggunakan kuasa yang ada dalam menyekat para mahasiwa dalam berpolitik.sejauh mana kebodohan itu berjaya membuatkan mahasiswa beku?tidak sama sekali.. mahasiwa CELIK dengan adanya jaringan IT ..facebook, twitter dan  lain-lain.. malahan. mahasiwa semakin jijik dengan konkongan tersebut..apabila dianjurkan program berbentuk politik je..ditangguhkan la,dibatalkan la,,dalam kuliah pula,,para pensyarah menjadi kaku apabila disekat dan dikongkong pihak2 tertentu dalam menyampaikan kuliah dengan syarat tidak bersuara dalam politik.
                4..pinjaman yang disekat oleh kerajaan kepada beberapa pelajar mesir. ini adalah satu kekajaman yang melampau.mengaitkan pelajaran pelajar dengan politik atas kepentingan peribadi,ternyata,kesan yang amat mendalam kepada pelajar-palajar luar negara..merka semakin CELIK dengan berlakunya isu-isu yang di permainkan oleh kerajaan dalam usaha memperbodohkan mereka.    
              5. anjuran program yang melampau untuk mahasiswa.. I AM FOR U... anjuran atas dasar menghasut para pemuda khursusnya mahasiswa dengan bersosial dan perkara yang melalaikan ,dengan hasrat para mahasiwa gembira apa yang dilakukan itu dapat memuaskan hati mahasiswa. sesetengah universiti ditipu, kononnya program berunsur mesra alam dan   sebagainya,tapi sebaliknya yang DIHIDANGKAN oleh kerajaan.   
               6. BBIM, kami mengalu-alukan sumbangan tersebut..tapi kami tidak bodoh, dengan pemberian tersebut tidak menampung duit rakyat yang digadaikan oleh kerajaan untuk kepentingan peribadi selama ini.pembelian buku juga kadang-kadang dinaikkan harga ,tidak menyamai harga asal buku tersebut.ini juga satu helah sesetengah pihak dalam mempergunakan pelajar.. pemberian tersebut diwarwarkan. inilah jasa kerajan,itu la, ini lah.. dalam hasrat mengail undi mahasiswa.sory.. mahasiwa sekarang dah CELIK ..        

  JIKA disenaraikan..terlampau banyak kezoliman yang dilakukan kerajaan terhadap mahasiwa.. akan tetapi..mesti diingat!! MAHASISWA sekarang bukan mahasiswa KLASIK.. tapi mahasiswa
CELIK!!               

 ,_ jom bersama ISLAM_
x

Friday, 22 March 2013

jom PrOsEs HaTi


           Malam itu damai. Angin bertiup seperti biasa. Saya bersama lapan lagi sahibah seusrah duduk menikmati udara malam.

"Saidina Umar dulu, pernah beliau bawa sahabat duduk dalam satu bilik dan bertanya, kalaulah kamu diberi peluang membuat permintaan, apa yang kamu minta?" Saya bersuara. Satu persatu wajah sahibah saya pandang.
"Perabot."
"Keselesaan."
"Ukhwah."
Pelbagai jawapan yang muncul, menggamitkan suasana.
"Betul, semua betul. Mumtaz." Ayat saya berhenti sebentar di situ.
"Tapi... Sahabat menjawab, aku mahu bilik ini dipenuhi dengan emas, supaya aku boleh gunakannya untuk Islam. Saidina Umar berkata lagi, buatlah permintaan! Sahabat pun menjawab, aku mahu bilik ini dipenuhi dengan berlian supaya aku boleh gunakannya untuk Islam, dan sekali lagi Saidina Umar berkata, buatlah permintaan! Sahabat bingung dan membalas, Aku sudah tidak tahu mahu berkata apa lagi wahai Amirul Mukminin, apakah permintaanmu pula?"
Wajah semua sahibah saya tatap. "Agak-agak Saidina Umar nak apa?"
Semua diam, menanti bicara selanjutnya.
"Saidina Umar pun berkata, aku mahu bilik ini dipenuhi oleh manusia yang seperti Abu Ubaydah dan Muaz bin Jabal supaya aku boleh menghantar mereka untuk Jihad!"
Sahibah senyum, mengerti makna yang tersirat.
Sumber manusia adalah lebih penting dari kebendaan!

Proses Hati

Segala kemaksiatan dan jenayah yang berlaku rata-ratanya berpunca dari permasalahan hati. Hati yang rosak dan hitam, mana mungkin dapat merasai lagi segala dosa yang dilakukan. Sensitiviti yang ada pada hati sedikit demi sedikit hilang dek kebiasaan dosa.

Ibarat sebuah cermin

Cermin yang bersih dan bersinar, jika kita lihat ke dalamnya dan tiba-tiba pula ada jerawat baru di wajah kita, kita pasti nampak. Kita bolehlah picit, letak T3 ke.
Tapi, Jika cermin itu kotor dan berhabuk, kita lihatlah ke dalamnya, ada jerawat 5 biji baru naik pun susah
untuk dilihat. Jadi payahlah untuk kita mengesan kekotoran di wajah.

Apabila hati kotor, dosa menjadi biasa, maksiat berleluasa.

Semuanya gara-gara sekeping hati yang sudah bertukar wajahnya. Hitam, kelam, sekelam masa depan yang semakin tenggelam.
Masyarakat yang kucar-kacir.
Pemimpin yang pecah amanah.
Pelajar yang memberontak sini-sana.
Kes bunuh diri.
Dan bermacam lagi.
Semua itu berpunca daripada satu perkara :HATI.
Kerana itu munculnya satu hadith,

Dalam setiap badan manusia itu ada seketul daging, jika baik daging itu maka baiklah keseluruhannya, jika buruk daging itu maka buruklah keseluruhannya. Itu adalah HATI.
Umpama raja dalam diri. Kawallah raja itu, agar setiap masa bersama Ilahi, moga nanti badan bergerak seperti seorang manusiawi.

Bersihkan Hati
Dosa adalah ibarat racun yang memakan diri, manakala hati pula adalah salah satu perkara yang amat sukar untuk dijaga.
Tsabit bin Qurah berkata : Kerehatan badan adalah dengan kurangnya makan, kerehatan jiwa adalah dengan kurangnya dosa dan kerehatan lidah adalah dengan kurangnya bercakap.
Berilah setiap kerehatan itu kepada diri, moga kelak hati suci kembali.
Jika lalai ubatnya adalah dengan menyedari tugas yang Allah beri, Maka ubatlah hati yang penuh dosa dengan bertaubat kepada Ilahi!
Bersihkan hati, bersihkan diri. Ayuh menjadi 'sumber manusia' yang berharga untuk Islam.
Moga Allah meredhai.
Wallahu'alam


_ jom bersama ISLAM_

Thursday, 21 March 2013

KeNaLi IsTILaH iLmU fiQh ^^

di sana terdapat beberapa pengertian yang di kaitkan oleh para ulama' ,berkenaan ILMU FIQH.
Istilah-istilah ini sering digunakan di dalam ilmu fiqh dalam menetapkan hukum atau menerangkan beberapa pengertian di dalam ilmu fiqh itu sendiri.

pertama : FARDU
yakni, sesuatu suruhan daripada Allah SWT keatas hambanya secara muktamad ,dan barangsiapa yang melakukannya, atau mengikutinya akan mendapat pahala , akan tetapi,jika membelakangkannya atau mengingkari suruhan tersebut,akan dikenakan azab oleh ALLAH SWT.cth:
 firman Allah SWT
"kamu diwajibkan berpuasa" (al-baqarah : 183)

kedua : WAJIB
di dalam mazhab al-syfie,istilah fardu dan wajid sama pengertiannya,kecuali di dalam  bab haji. wajib yang dimaksudkan di dalam bab haji tersebut adalah perkara yang tidak menjadi syarat sah ibadat haji.jika meninggalkanya haji tersebut tidaklah batal. manakala fardu dalam ibadat haji pula, apabila ditinggalkanya akan menyebebkan hajinya tidak sah

ketiga : FARDU AIN
seperti yang kita semua tahu, ia bermaksud tuntutan wajib keatas setiap muslim (mukallaf) kewajipan secara muktamad.contoh: solat ,puasa,haji bg yang mampu.

keempat: FARDU KIFAYAH
ia adalah satu tuntutan atas sekumpulan orang islam,dengan kata mudah apabila sebahagiannya telah melakukannya ,maka sudah memadai. contoh ; menguruskan jenazah,solat jenazah, dan lain-lain.

kelima : RUKUN
perkara yang wajib dilakukan keatas setiap amalan,yakni ia adalah satu hakikat amalan tersebut .contoh : alfatihah, rukuk ketika solat.

keenam : SYARAT
perkara yang wajib dilakukan keatas setiap amalan,yakni ia adalah satu hakikat amalan tersebut.akan tetapi ia bukanlah hakikat daripada amalan tersebut.bahkan mendahuluinya, contoh : berwudu', masuk waktu solat ..contoh tadi diluar solat tapi dilakukan sebelumnya bagi mendapatkan solat yang sah.

ketujuh : MANDUB
perkara yang dituntut oleh syara' melakukannya.tetapi tidaklah miktamad dan diberi pahala jika melakukannnya.contohnya : solat dhuha, qiamullai dan lain-lain.jika tidak melakukanya tidaklah berdosa.
juga disebut (sunat) , (mustashab) , (tatawu') , (nafal).

kelapan : HARUS
perkara yang sama sahaja hukumnya sama ada melakukannya atau meninggalkannya. kerana syara' tidak memerintahkan antuk melakukannya atau meninggalkannya.

kesembilan : HARAM
perkara yang dituntut untuk meninggalkannya secara muktamad. sesiapa melakukan yakni tidak melakukan apa yang dilarang makan mendapat pahala, jika tidak meninggalkannya akan diazab dan diseksa :contoh : membunuh

kesepuluh : MAKRUH
perkara yang dituntut syara' meninggalkannya.namun tidaklah dikenakan balasan azab jika melakukannya



rujukan : ibadat dalam fiqh As- Syafi'i ,2011




_ jom bersama ISLAM_

Monday, 18 March 2013

KENAPA SEMPITKAN MAHASISWA DENGAN POLITIK??

KENAPA SEMPITKAN MAHASISWA DENGAN POLITIK??

kenapa ? kenpa ? dan kenapa?

                   PRU13 dah dekat. masing-masing TAKUT . para pensyarah "nak sebutkan takut kena tindakan disiplin, kalau tak sebut,student tak faham plak"".. dengerous word.. ( KEBAJIKAN, PERUBAHAN, HIJAU, UNDI,KEZALIMAN. DLL)...huh...dalam subjek atau apa2 matapelajaran.bila nak terangkan sesuatu yang bercanggah dengan kerajaan walau itu fakta BENAR lagi BERSULUH..pom.. tak tersebut..

                 kadang- kadang kesal dengan sikap sesetengah pihak yang mengecilkan skop POLITIK dalam kalangan remaja. pOLiTIK je.. pas , umno , dap dan DLL.. nak TUBUH  NgO je.. kata sokong kebajikan.
nak buat dakwah lapangan je.. kata hasut masyarakat.. CAME ON la.. ilmu yang pelbagai menjadi kecil jumlahnya..kerana dipersempitkan sesetengah PIHAK.pape pom..sbg mahasiswa yang CELIK dengan DUNIA luar..yang menggunakan pemikiran yang RASIONAL bagi menganalilis YANG mana benar dan \yang mana salah.
         
                kadang-kadang AKU hairan lah.. dalam situasi sekarang..ramai lagi YANG TAK AMBIK endah DENGAN pekembangan ISU negara, dan ummat ISLAM,yang mereka tahu,, belajar, BERKAWAN , bersuka RIA.. MACAM mana dengan umat islam di malaysia, di luar negara,, tak KISAH , apa?? mreka ingat dunia ni DIA je yang duduk?. ingatlah menjadi satu kewajipan MENGAMBIL cakna ISU UMMAT ISLAM.termasuklah isu ummat islam di malaysia yang sekarang ini diTINDAS oleh kerajaan ZALIM..

""BUKA MATA,BUKA HATI. NILAI DIRI NILAI AMAL NILAI DENGAN MATA HATI""'

Follow me by Email

Pages

Blogger news

Powered by Calendar Labs

Blogger templates

Pages - Menu

Tinggalkan pesanan anda =)