Wednesday 11 June 2014

AL-QURAN pEnCeTUs iNoVaSi



“AL-QURAN PENCETUS INOVASI (CIPTAAN BARU) ”

Manusia adalah makhluk pilihan Tuhan yang memiliki potensi dan kemampuan yang begitu besar. Kekuatan pemikiran manusia merupakan salah satu keistimewaan yang membezakan manusia dengan makhluk yang lain. Dengan kekuatan pemikiran ia boleh menemukan dan menciptakan inovasi atau perkara-perkara baru bagi memperbaiki taraf hidupnya.

Sejarah mencatatkan bahawa Islam telah mencapai zaman kegemilangan di zaman pemerintahan khulafa’ al-Rasyidin di Madinah, zaman pemerintahan Umawi di Damsyik dan zaman kerajaan Abbasiyah di Bahgdad. Kerajaan-kerajaan ini menjalankan dasar Islam sebagai agama pembawa rahmat dan menyebarkan Islam sehingga dapat menguasai satu pertiga dunia yang meliputi Semenanjung Tanah Arab, Parsi, sebahagian Empayar Rom, Afrika Utara, Sepanyol, Perancis dan Turki. Namun kegemilangan Islam pembawa rahmat ini tidak dapat bertahan, kerana umat Islam pada ketika itu dilanda masalah dalaman dan tekanan dari luar, pemerintahan yang tidak cekap, mabuk dengan kemewahan dan hidup dengan keseronokkan, lupa diri daripada mengingati Allah SWT.

Kita merasa amat sedih sekali, kerana kegemilangan Islam yang kita bangga-banggakan hanya tinggal kenangan. Keadaan inilah yang membawa seorang pemikir Islam masa kini Prof. Dr.Mahmoud Hamdi Zaqzuq dari Mesir menyifatkan umat Islam hari ini sebagai umat dilema dalam dunia yang penuh misteri dan beliau melontarkan pertanyaan: Bagaimana perkara ini boleh terjadi kepada satu umat di mana kitab suci mereka sejak awal-awal lagi menekankan arahan membaca, menggesa mencari ilmu, dan penggunaan wahana ilmu qalam, malah menyentuh tentang manusia pendukung dan penyebar ilmu?

Al-Quran sebagai pencetus inovasi telah menyatakan beberapa isyarat yang boleh memberi sinar cahaya di jalan yang kita lalui. Banyak ayat-ayat al-Quran memberi tumpuan utama kepada akal manusia sebagai kunci kepada ilmu pengetahuan, penyelidikan dan kajian yang menyentuh tentang alam dan manusia. Firman Allah SWT dalam surah al-Hadid ayat 25:

Maksudnya : Dan kami telah menciptakan besi yang padanya ada kekuatan dan berfaedah bagi manusia dan supaya Allah mengetahui siapa yang menolong-Nya dan Rasul-Rasul-Nya, padahal balasan baiknya tidak kelihatan (kepadanya); Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.”.

Firman Allah lagi dalam surah Ali-Imran ayat 190:

Maksudnya : Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-oang yang berakal.”.

Al-Quran bukan saja mengesa umatnya supaya menggunakan kekuatan akal dalam melakukan penelitian dan penyelidikan terhadap alam dunia ini, malah mengajak umatnya menginsafi berasaskan peristiwa-peristiwa yang terjadi dan merenung mengenai hakikat kejadian dan hubungan dengan diri manusia sebagai sumber terbaik mencipta inovasi.

Dalam kehidupan umat terdahulu dan masa kini, sains dan teknologi memain peranan besar dalam kehidupan manusia. Inovasi dan kreatif dalam bidang ini menjadi penyumbang kearah kemajuan sesuatu umat dan negara. Dalam usaha ini kita bukan bermula dari kosong bahkan kita sudah ada simpanan kemajuan sebagai contoh yang diakui oleh sejarah tentang keagungan dan kegemilangannya. Kita ada tokoh sains dan teknologi seperti al-Khawarizmi, al-Mas’udi, Jabir Ibnu Hayyan, Ibnu Bajjah, Ibnu al-Nafis, Ibnu Haitham serta ramai lagi. Mereka ini bukan sahaja menguasai ilmu pengetahuan bahkan seorang hufaz atau penghafal al-Quran yang memahami isi kandung al-Quran itu sendiri. Namun persoalannya adakah nama-nama agong ini hanya sekadar nama yang dikenang dalam lipatan sejarah dan gambar-gambar mereka ini tergantung di dinding-dinding rumah sebagai tatapan.

Kita dituntut membina kekuatan jihad yang tinggi demi membangunkan semula keutuhan ilmu dan pendidikan yang mampu mengimbangi cabaran teknologi dan ancaman globalisasi serta faktor-faktor sezaman. Ingatlah wahai umat Islam sekalian bahawa generasi sekarang ini dilahirkan dengan suasana pendedahan pelbagai inovasi dan persaingan sengit di peringkat antarabangsa. Terdapat perkaitan yang kuat bahawa bangsa yang berinovasi akan mendahului zaman dan maju ke depan meninggalkan bangsa yang lain. Kita merasa bangga sekiranya umat Islam hari ini diiktiraf sebagai umat yang inovatif, kreatif dan produktif dimana atas usaha ini setiap inci bumi dan manusia akan mendapat rahmat Allah SWT . Rasulullah bersabda dalam hadithnya:

Maksudnya : Sebaik-baik manusia ialah orang-orang yang bermanafaat kepada orang lain.”(Riwayat at-Tabarani)

Dalam sebuah hadith, Rasulullah SAW pernah melahirkan kebimbangan bahawa umat Islam ramai tetapi berkeadaan seperti buih di lautan, kerana lemah dan tidak berdaya saing. Selari dengan peringatan Islam bahawa umat Islam adalah sebaik-baik umat, maka marilah kita berusaha mengembalikan hak-hak umat Islam yang telah hilang atau terlepas dari gengaman tangan umat Islam suatu ketika dahulu. Tokoh Islam Malik bin Nabi berkata: “Kemunduran yang dideritai oleh umat Islam hari ini bukan sebab Islam seperti yang di wawarkan itu, ini adalah satu hukuman dari Islam ke atas umatnya yang cuba meninggalkan Islam, bukan kerana mereka berpegang dengan Islam”.




_ jom bersama ISLAM_

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Pages

Blogger news

Powered by Calendar Labs

Blogger templates

Pages - Menu

Tinggalkan pesanan anda =)