Tuesday, 3 September 2013

sibukkn diri untuk islam..

sibukkn diri untuk islam..

**Memang jika difikirkan dengan fikiran yang singkat kerja-kerja dakwah,tampal poster, usrah, cat banner dan yang seumpama dengannya macam menyusahkan diri."lebih baik aku tidor kat bilik,main futsal,shopping,tumpu study dan bergurau senda dengan kawan-kawan.Ushh best tu!!!Memang boleh hilang stress la..."
Tetapi wahai sahabat seislamku sekalian,adakah tu cara yang terbaik untuk kita hilangkan stress dan menghiburkan hati??Pada masa dan ketika ini musuh-musuh Allah telah melompat keriangan kerana telah berjaya melemahkan umat Islam dengan serangan-serangan yang hebat.Di antaranya ialah VIRUS 5S iaitu sport,skrin,song,smoke and sex.Cukup dengan VIRUS 5S ini mereka telah berjaya menjauhkan umat Islam dengan Al-Quran,lupa dan lalai akan tanggungjawab mereka sebagai khalifah bumi,memecah belahkan umat Islam,dan sebagainya.
Jesteru itu marilah kita semua jadi insan-insan yang pelik di mata manusia biasa tetapi hebat di sisi Allah SWT dengan menyebukkan diri kita dengan kerja-kerja Islam.Tak kisahlah kerja tu mudah ataupun susah.Yang penting diri kita ikhlas dalam melakukan gerak kerja kerana Allah SWT.Jika kita tidak menyebukkan diri kita dengan kerja-kerja Islam maka saya yakin dan percaya kita akan disibukkan dengan perkara-perkara maksiat yang boleh menjauhkan kita untuk mendapat saham yang bernilai di sisi Allah SWT.Semoga Allah akan sentiasa memberikan kepada kita ruang waktu untuk kita bergerak kerja dengan baik dan seterusnya terpilih menjadi insan-insan yang layak di masukkan ke syurga Allah SWT...Ameen..

copy..YDP (MPMUM)

_ jom bersama ISLAM_

pedoman untuk anakku aisyah sumayyah....Kisah Kesabaran Sumayyah..

Kisah Kesabaran Sumayyah

April 18, 2012 at 9:55pm
Kesabaran Sumaiyyah dalam Mempertahankan Iman (Wanita Pertama yang Syahid dalam Islam)

Sabar adalah salah satu sifat terpuji yang telah ditanamkan Islam kedalam hati para wanita mukminah dari kalangan para shahabiyat, dan menumbuhkannya dalam sanubari mereka, sehingga salah seorang diantara mereka pada saat menghadapi berbagai cobaan dan musibah bagaikan gunung yang kokoh tak bergerak, dan bagaikan singa di sarangnya, ia tidak takut dan tidak ragu.

Mereka telah mengalami berbagai siksaan lahir dan batin, mengalami sakit parah, kemiskinan yang mencekik, kehilangan orang-orang yang dicinati. Namun itu semua tidak menggoyahkan keimanan mereka, tidak membunuh semangat mereka, tidak menjadikan mereka berkeluh kesah, lemah dan gelisah.

Diantara shahabiyat yang mendapat anugerah tersebut adalah Sumaiyah, seorang wanita yang pertama kali mendapatkan syahid dalam Islam.

Kisahnya,….
Dalam ketegaran menghadapi siksaan, tampak sekali sikap Sumaiyah binti Khabbat, ibu Ammar bin Yasir radhiallahu ‘anhu, sebagai contoh terdepan dan bukti yang sangat tepat dalam hal ini.

Abu Jahal, panglima kezhaliman memakaikan baju besi pada Sumaiyah, kemudian menjemurnya dibawah terik panas matahari yang membakar. Walaupun begitu ia bersabar dan mengharap pahala, ia tidak berharap sesuatu kecuali Allah dan Hari Akhir. Ketika sikap beliau ini mematahkan kesombongan Abu Jahal, dan mengobarkan kemarahan di hatinya, Abu Jahal melakukan apa yang dilakukan oleh para penguasa zhalim lagi jahat ketika tak mampu berbuat apa-apa. Karena ketegaran Sumaiyah radhiallahu ‘anha dalam agamanya, Abu Jahal mendekatinya, kemudian menusuknya dengan tombak hingga meninggal dunia.

Dalam kitab ‘Usdhu al-Ghabah’, al-Hafizh Ibnu hajar mengatakan, “Abu Jahal menusuk sumaiyah dengan tombak yang ada ditangannya pada kemaluannya hingga meninggal dunia. Beliau adalah orang yang mati syahid pertama dalam Islam, beliau dibunuh sebelum hijrah, dan beliau termasuk diantara orang yang memperlihatkan keislamannya secara terang-terangan pada awal datangnya Islam.”

Ini adalah merupakan pelajaran bagi setiap mukminah yang diinginkan oleh orang-orang yang brbuat dosa untuk dicopot dari agamanya, hendaknya ia meneladani ketegaran, keteguhan dan kesabaran Sumaiyah. Semboyannya adalah perkataan Abu Athiyah,

Bersabarlah dalam kebenaran, engkau akan merasakan manisnya
Kesabaran demi kebenaran terkadang harus melalui kepedihan.”

Hal ini juga menunjukkan bahwa sabar itu tidaklah ada batasnya, sampai Allah mendatangkan keputusan dan ketetapan-Nya.

Sumber: Durus min Hayat ash-Shahabiyat, karya Abdul Hamid bin Abdurrahman as-Suhaibani.

http://kisahislam.net/2012/02/06/kisah-kesabaran-sumayyah/

_ jom bersama ISLAM_

Monday, 2 September 2013

Allahuakbar..kongsi pengalaman jadi ayah muda skit...

assalamualaikum
**kongsi pengalaman jadi ayah muda skit..
bribu2 kali syukur..setelah mujahidah sulong dilahirkan pada 19 ogos 2013....takda seorang lelaki pun pernh merasa bagaimana seorng perempuan berkorban ,bertarung nyawa n berjuang melahirkan anak..

amalan..
*ketka mana menunggu di wad bersalin..stiap penjuru sudut hospital tertampal kalimah
"لا إله إلا أنت سبحانك إن كنت من الظالمين"
tiada yg lain dapat menggerakkan seorang bayi di dalam perut ibunya untuk keluar melalui rahim ibunya melainkan Allh...ayat ketikama nbi Allh yunus dlm perut ikn nun..
sangat ajaib..bagaimana seorang bayi yg beratnya 3.25kg berada di dalam perut ibunya..ketika keluar, seluruh badan bayi diselaputi lapisan putih kemudian slps 10saat mulut bayi berbunyi sebgai tangisan pertama melihat dunia..kemudian,dilaungkn azan ke telinga kanan,dn iqamat telinga kiri..

*surah maryam diulang berpuluh2 kali mengharapkan Allh memudahkan seorang ibu muda bersalin..due isteri bersalin sebenarnya 11 ogos, tapi dengan takdir Allh 9hari lebih dari jangkaan.kata ambe"biarlah,dia nk dduk dengn ibu dia lame skit"...

*
 رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

"Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi". (Al A’raf : 23)..DOA tabt nabi Allah Adam..memang slalu diulng ketika duduk di dewan bersalin.

keajaipan dari Allah..
*hampir 3kali sy bersama isteri scan baby,kerana teruja n excited sgt nk tgok baby..=) , 1 kli di klinik bndr bru nilai, 2 kali di klinik 1mlysia..scan2..baby lelaki kata doktor..mase tue siap nmpk tapak kki baby lagi kt skrin komputer doktor..suke gilerr.siap bgi copy picture untuk simpn..
TAPI..dengan takdir Allh..uweek2..keluar  serorang baby mujahidah..ALLAHUAKBAR!!..semua kerja Allh..hihi, sampai dah simpan dah nama untuk baby lelaki..tapi..BILA ALLAH KATA JADI..MAKA JDILAH.gmbira ibunya sbb nakkan bby perempuan..trima kasih ya Allh..

*ketika mane 2minit selpas bby kluar,suami diberi masa untuk azan or nk bace pape..
pertama sy..1.ucap syukur kpd Allh..2.pergi kt telinga ibu baby,"terima kasih cyg ye ,same muka baby n ibu moga Allh bls dengn syurga, 3.. ketika bby mengis,dilafazkan azan n iqamat ..terkejut,pabila bbay sulong terus berhenti mengis mendengar azan dari ayahnya n mengangkat tangan kanan ke teling nya.seolah olah turut azan..Allahuakbr..

*sangat ajaib..bagaimana seorang bayi yg beratnya 3.25kg berada di dalam perut ibunya.tanpa luka cedera or terseliuh..bagaimana Allah hartar makanan , minuman kepada baby melalui ibunya..Allahuakbar.bagaiman dia bernafas?bgaimana dia makan?bgaimana dia dibesarkan..ajainnya ciptaan Allah.

*selepas beberapa hari keluar,stiap slpas magrib dibacakan Ayt quran untuk nya..sbb dah janji dgn dia(babay) mase dlm dewan bersalin hari tu.."kalu nak dengar abi bace quran kena kluar cepat2"..ketika dibacakan ayat quran,kalu salah or main2,dia akan menangis..Allhuakbar..sucinya kalam Allh..

kalam cinta N SYUKUR kpd Allh..
*kami sujud syukur kpdmu Allh.menciptakan dari tiada kepada ada..dari tak bernyawa kepada bernyawa ktika 4buln dlm prut ibunya..ALLHURABBI agongya ksih sayangmu menjaga , menyayangi n melahirkan seorang bayi dengan lemah lembut..kmi bersyukur dikurnikan seorang ank dalm keadaan sihat dan sempurna,YA ALLH maha pencipta maha agng..jadikan KAMI dari kalangn yang mengambil iktibat dari keajaibab2 yg telah engkau tukkan..jkikan anak2 kami..anak2 yg soleh n solehan..AMIN..

kunamakan anak sulongku AISYAH SUMAYYAH BINTI SAFWAN.

..trimakasih shat2 yg mendoakan.. kasih syang Allh keatas kalian..
_ jom bersama ISLAM_

Follow me by Email

Pages

Blogger news

Powered by Calendar Labs

Blogger templates

Pages - Menu

Tinggalkan pesanan anda =)