Thursday 21 March 2013

KeNaLi IsTILaH iLmU fiQh ^^

di sana terdapat beberapa pengertian yang di kaitkan oleh para ulama' ,berkenaan ILMU FIQH.
Istilah-istilah ini sering digunakan di dalam ilmu fiqh dalam menetapkan hukum atau menerangkan beberapa pengertian di dalam ilmu fiqh itu sendiri.

pertama : FARDU
yakni, sesuatu suruhan daripada Allah SWT keatas hambanya secara muktamad ,dan barangsiapa yang melakukannya, atau mengikutinya akan mendapat pahala , akan tetapi,jika membelakangkannya atau mengingkari suruhan tersebut,akan dikenakan azab oleh ALLAH SWT.cth:
 firman Allah SWT
"kamu diwajibkan berpuasa" (al-baqarah : 183)

kedua : WAJIB
di dalam mazhab al-syfie,istilah fardu dan wajid sama pengertiannya,kecuali di dalam  bab haji. wajib yang dimaksudkan di dalam bab haji tersebut adalah perkara yang tidak menjadi syarat sah ibadat haji.jika meninggalkanya haji tersebut tidaklah batal. manakala fardu dalam ibadat haji pula, apabila ditinggalkanya akan menyebebkan hajinya tidak sah

ketiga : FARDU AIN
seperti yang kita semua tahu, ia bermaksud tuntutan wajib keatas setiap muslim (mukallaf) kewajipan secara muktamad.contoh: solat ,puasa,haji bg yang mampu.

keempat: FARDU KIFAYAH
ia adalah satu tuntutan atas sekumpulan orang islam,dengan kata mudah apabila sebahagiannya telah melakukannya ,maka sudah memadai. contoh ; menguruskan jenazah,solat jenazah, dan lain-lain.

kelima : RUKUN
perkara yang wajib dilakukan keatas setiap amalan,yakni ia adalah satu hakikat amalan tersebut .contoh : alfatihah, rukuk ketika solat.

keenam : SYARAT
perkara yang wajib dilakukan keatas setiap amalan,yakni ia adalah satu hakikat amalan tersebut.akan tetapi ia bukanlah hakikat daripada amalan tersebut.bahkan mendahuluinya, contoh : berwudu', masuk waktu solat ..contoh tadi diluar solat tapi dilakukan sebelumnya bagi mendapatkan solat yang sah.

ketujuh : MANDUB
perkara yang dituntut oleh syara' melakukannya.tetapi tidaklah miktamad dan diberi pahala jika melakukannnya.contohnya : solat dhuha, qiamullai dan lain-lain.jika tidak melakukanya tidaklah berdosa.
juga disebut (sunat) , (mustashab) , (tatawu') , (nafal).

kelapan : HARUS
perkara yang sama sahaja hukumnya sama ada melakukannya atau meninggalkannya. kerana syara' tidak memerintahkan antuk melakukannya atau meninggalkannya.

kesembilan : HARAM
perkara yang dituntut untuk meninggalkannya secara muktamad. sesiapa melakukan yakni tidak melakukan apa yang dilarang makan mendapat pahala, jika tidak meninggalkannya akan diazab dan diseksa :contoh : membunuh

kesepuluh : MAKRUH
perkara yang dituntut syara' meninggalkannya.namun tidaklah dikenakan balasan azab jika melakukannya



rujukan : ibadat dalam fiqh As- Syafi'i ,2011




_ jom bersama ISLAM_

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Pages

Blogger news

Powered by Calendar Labs

Blogger templates

Pages - Menu

Tinggalkan pesanan anda =)